Sunday, December 30, 2012

Alahai Pak Cik

Pengalaman mengajar kita something pada suatu hari nanti. In syaallah pengalaman ini mengajar aku untuk lebih tough.  Wah gaya mcm pengalaman apa je kn.! Ngeri untuk tempuh jugak.... ntahlah. Hari sabtu baru2 ini, aku pergi rumah mak cik aku di Shah Alam. Sebab xde transport, so terpaksa naik transport awam. Sebelum nak naik KTM aku kena naik bas awam untuk ke sana. Aku bring along my sibling, my little sister. Adik2 aku duduk berdua, aku duduk seorg2. Along journey, aku harap perempuan yg dok tempat kosong seblah aku ini. Normally xpun, warga2 asing yg duduk. Dh sampai satu perhentian, akhirnya ada budak perempuan dok sebelah aku. LEGA 2!  Ada satu pak cik pn naik drpd perhentian yg sama dgn bdk pompuan tadi. Tiba2 dia bangun dan berjalan around the bus. Teriak xtentu pasal, dy cuit my little sister. Ckp " seluar ketat, kat akhirat nak jawab apa?" Sedangkan seluar yg adik aku pakai elok je. Dah dy serang adik aku, Pak Cik tu mula khutbah dalam bas itu. Kesian Mak Cik yang duduk kat depan tu. Abis anak2 dy pn kena sekali. Dia bukak langsir bas itu, katanya maksiat... ok pak cik, nape naik bas!! Seriously takut to face it, just nak ingat cepat sampai... Nak menjawab memang kena serang nanti, dah lah bas tu penuh dgn warga asing yg memang reti bahasa melayu sangat2... Lepas itu, ada satu situasi yg mencabar aku:
Tiba-tiba
Pak Cik: Bangun lah bg tempat duduk kat orang yang lebih tua.( padahal org tua yg pak cik tu suruh duduk adalah mat bangla yang xberapa nak tua. Dia pun xnak duduk sebab ruang belakang kat bas tu kosong, yg paling bengang dy suh aku dengan budak pompuan sebelah aku ini bangun bagi mat bangla tu duduk. Memang hangin aku!)
Pak cik: Sambung lagi, tahu lah kamu yg bayar tambang bas. Islam ajar berakhlak.
Budak pompuan sebelah aku ni pun bangun xtahan dgn perangai pak cik tu yg apa2 ntah.
Aku: daripada dia duduk dengan lelaki lebih baik dia duduk sini. ( Jawab aku sambil tarik beg budak tu) Aku xtau encourage mana aku dapat untuk menjawab. Aku pun xsangka aq seberani itu.
Pak Cik: Tahu kau student berjaya kat akademik tapi akhirat ntah tidak. 
Macam mana pak cik tu tahu aku student ek, lantak lah ye. Dia siap kutuk2 appearance aku lagi, mmg satu bas dgr. Nasib xkenal, ramai warga asing mmg nak paham kn.. Bukan kejap je tau,  dh sampai masih xpuas cakap pasal aku lagi. (sebenar aku xpaham apa dy cakap, dr biji butir dr percakapan dy aku taulah itu aku.)
Budak pompuan tu pun bangun, dah bangun tu Pak Cik ini mmg cari pasal!! 
Pak Cik: Apasal diam panggilah abang suruh duduk .
Kesian budak itu, dy berteriak2 mmg satu bas dengar. Adui, aq sabar je, If dah babitkan aku mmg pak cik tu kena. tapi aku bukan kuat sangat nak serang pun. Diam is the best way. Last2 mat bangla tu dok sebelah aku. Pak cik tu bljr dr mana ntah, bkn dahulukan pompuan ke??  Rasanya bas tu mcm dh di tawan. Serius takut kot, ikut hati nak turun tapi fikirkan masa dah lambat. Tahan je lah. Kalau boleh nak je driver bas tu halau je pak cik tu.( teruknya aku ek) Yg aku rasa mmg dy dh sesat. The word came from him
Pak Cik: Jangan main2 dgn saya. Kalau lawan saya, awak ditimpa bala, Dari ekor mata kamu semua saya dah tahu kamu solat ke tidak. ( ada word aq xberapa nak dengar, sebab situasi mcm itu kena wat pekak je. Tapi ada dengar jugak dia mendoakan satu bas tu benda xbaik. Itu wahualam , tapi mcm dgr.
Alhamdulilah sampai gak ke destinasi , tapi itulah mmg bengang bila turun bas.
ALAHAI PAK CIK,  Niat awak banyak baik tapi salah tempat and cara.
Lagi satu cara berdakwah, memekik2 mcm tu. Malukan dan aibkan org tu bukan cara islam. Islam itu indah jgn sebab perkara mcm ini boleh runtuhkan islam. Islam itu maunah and sesungguh islam itu sejahtera. Even aku takut face benda mcm ini, tapi at least mengajar diri aku untuk berhati2, mencari ilmu dan perbaiki diri untuk be better. Memang sakit hati apabila pak cik tu cakap bukan2 tapi  sebagai umat islam doakan moga pak cik itu jumpa apa itu maksud islam sebenarnya! Maybe Pak Cik tu berangan nak jadi ala Ustaz Azhar Idrus ko, dr loghat yg dy gunakan it showing. but don't know lah kan.

SEKIAN DARIPADA SAYA. Pohon kemaafan jika cerita tadi ada tersinggung ke apa..

No comments:

Post a Comment