Thursday, May 24, 2012

kata nak tolong??

              
           Sekarang aku tengah menikmati cuti semester yang tinggal lagi dua minggu, nak jadikan cerita suatu hari ada junior aku  ajak keluar sama2.. aku surprising sgt coz slama aq kenal dia tak pernah ajak keluar.... in that right way, aq pn setuju.  Katanya nak share something!! 
           Kitaorg keluar pada hari yg dirancangkan, aku jumpa dia kat KL Sentral... aq xfikir apa2  time tu...
Tiba2 dia tukar plan pulak, kata nak pergi TS LAST2  k KBS  lak.... aku pun ikut sebab dy yg plan,
Dia cakap ada majlis ilmu, aq yg honest ni pn berkata " lah kenapa xcakap awal2 ada majlis ilmu, If akak tahu, sng nk wat preparation."  Time tu aku rasa kitorg otw k Masjid... ada program2 islamik k...

            Aku ikut je dia ke mana,  pas2 kitorg smpai kat KBS... Aku siap tanya lagi," jauhnya masjid?"
Rupanya bukan masjid, kitorg naik kat satu bangunan ni selepas tu masuk kat dalam satu bilik. Macam bilik seminar!! Ramai orang, junior aku suruh duduk depan, dia kata nak fokus... aq pun ikut. Program tu x start lagi... aq benar2 yakin  itu program islamik siap msg kat umi aq lagi.." kawan along ajak g majlis ilmu. solat jenazah lagi tu." Aku baca slide depan bilik seminar, ada pasal solat jenazah. Then umi aq pun balas " umi nak pergi gak."  XSEMPAT  AKU BALAS MSG PROGRAM TU PUN BERMULA
Yg aq ingat mati2 program islamik, jauh  daripada aq sangkakan..... xserupa pun apa yang dituliskn kat slide tu. Program tu just nak promote programming learning through internet. Mungkin ada yg kenal ttg premis ni!   
xnak state kat sini... program tu mmg xsalah... its brings benefit to all!!  education memang penting!! tapi cara premis tu handle aku benar2 xberkenaan...
   
         Dorg wat bisnes... keje aku if join in premis tu. aku just kena heret kwn aq pergi programe tu... lepas tu dapat duit lah.. mudahnye keje kn!! mmg xpercaya. Tapi aku tengok ramai je yg terlibat....  Mmg dari awal aq xberniat nak join sbb aq dah dgr pasl bnda ni.. tak tahu pulak jadi kat aku... time tu aku just fikir mcamana nak kuar dr situ!!  Aku just duduk dalam bilik seminar sambil menanti masa habis utk program tu... dorg memberi penjelasan pasal program bisnes tu.. itu and ini.. lahirkn 64 ribu org jutawan!!   
selepasa nk bg ceramah, kitorg akan diberi briefing yg lebih lanjut. Junior aku suruh jumpa leader dy yang berumur 19 tahun!! 19 tahun tau? Terlalu muda dan buat2 kenal erti hidup ni macam orang lama. Dy tnye mcm2 kat aku, aku keep wat alasan utk avoiding join premis ini... hati aq mmg xsedap pasal program ini... I know about myself, bila wat smthing aq rse akn rse puas tp untuk kes ini aq rse ragu2.... pas2 dy bawak jmpe kakak dia pulak!!  she talk about same thing, aku try keep avoiding.... finally aq bebas!!

      Aku bukan xkisah pasal duit, pasal masa depan dan  lain2.. kita xboleh expect our future macam mana.. mmg betul kna ada persediaan awal.. kdg2 psediaan awal yg kita plan pn xmjd.. " kita hanya mampu merancang,  Allah yang tentukan segalanya." xkn nk explain kot, nty berjela2. APA SALAHNYA BAGI mak ayah duit yg kita mampu selepas kita berkeja. Mak ayah nak bukan duit kita tapi nak keberkatan..... bila dorg mcm tu, betul nak tolong melayu? aq xnmpk... aq sedih bila fikir! 
 
cara dorg yg aq buat bengang!!
1)  pasal slide tu... tulis je kat depan majlis lain last2 majlis lain. aq terkilan sgt, sbb if
 ada majlis ilmu yg betul2, aq xkisah nk pergi...... aq betul2 nak menuntut ilmu  .
2) lagi satu dorg ni pandai cakap... muka2 dorg pn boleh tahan, hensem2 n cun. The best way nak attract org, tergugat if xkuat time tu.....
3) jdkn  benda ni rahsia!! jgn bgtau org len included ur parents.

  Banyak sgt if aku nak komen2..... xpelah itu hak dorg. future dorg dh nmpk.... mungkin aq ni macam malap kot!! biar aku kerja penat2 tapi dapat pengalaman, biar lambat asalkn penuh keberkatan..... Aku xagainst dorg nak tolong orang tapi cara dy?? aduhai

         Aku harap aku buat the best decision!! jd ia as ur lesson.....bersyukur apa yg aku miliki skrg. Pada siapa2 yg terasa setelah bce blog sy ni, kemaafan dipinta. xnak babitkn sapa2, INI OPINION JE sbb xkesampaian nak luahkn kpd org2 yg berkenaan!! hehe



1 comment:

  1. ngaah2, nasib baik kau baru dapat satu tawaran.dari aku ni, dah dua kali kot.org business ni mmg x faham.x salah nk mngajak kita growing our business, tp masalahnye cara dye attract mcm x berkenan kt hati.

    ReplyDelete